Titels en lettertypes die jouw fotoboek laten knallen!
Veel mensen slaan titels over in hun fotoboeken. Geautomatiseerde systemen doen dat vaak ook en vullen de hele bladzijde met foto's. Het is een kwestie van smaak, maar het is niet altijd praktisch. Dus, waarom zou je titels gebruiken? Wat maakt ze zo belangrijk?
Een Persoonlijk Verhaal
Eerst een persoonlijk voorbeeld: Ik had een klant die een simpel fotoboek zonder titels en teksten wilde. Natuurlijk kan dat, maar ik stelde voor om toch subtiel het een en ander te benoemen.
En wat bleek? Na een paar maanden waren ze al gaan twijfelen: “ Waar was dat ook al weer?” Ze zei mij letterlijk: “Wat fijn dat je het voor ons hebt opgeschreven!” Heel graag gedaan.
Structuur en Overzicht
Titels helpen niet alleen om de foto’s te organiseren, maar maken het ook makkelijk en leuk voor de kijker om door je fotoboek te bladeren. Verder creëren ze een juiste sfeer.
Laat je fotoboek leven
Jawel, daar is ie weer! Titels en vooral ook een lettertype brengen jouw fotoboek tot leven. Zij creëren een echte reisbelevenis. niet alleen een fotoboek met platte plaatjes.
Hoe kies ik nu het juiste lettertype?
Dat is nog wel even een tijdrovend klusje en vergt ook wat specialisme. Hieronder een aantal tips:
- Kies lettertypes en opschriften die passen bij het thema of land dat je beschrijft.
BV: Voor een fotoboek over Andalusië gebruikte ik bijvoorbeeld een lettertype dat perfect past bij de sfeer van de prachtige steden Sevilla, Córdoba en Granada. Voor een fotoboek over Afrika kan een ondertitel in een "travel typewriter" lettertype heel leuk zijn. - Houd Het Simpel: Maximaal 3 Lettertypes
- Maar waak voor te simpel, Soms geeft een wat opvallender lettertype net dat beetje meer sfeer. Durf te experimenteren.
Quiz:
VERGROOT DE TEKST HIERBOVEN EVEN OP JOUW TELEFOON: ZO KAN JE BETER DE DETAILS ZIEN
Als je naar dit lettertype kijkt?
Welk land past dit bij? Waar hoort het bij? Welk gerecht ga jij hierbij bestellen?
Liefs KYMA
Maximaal 3 lettertypes? Hoezo?
Gebruik maximaal drie lettertypes: een voor de hoofdtekst, een voor de ondertitels, en een schrijf lettertype dat goed leesbaar is. Dit houdt je fotoboek rustig en overzichtelijk.
- De hoofdtitel mag best eruit springen en is het meest karakteristieke lettertype.
- De ondertitel is eenvoudig, soms handgeschreven.
- De overige tekst, jouw reisblog of avonturen komen in een standaard lettertype dat goed leesbaar is.
Maar hoe groot moet het lettertype zijn?
Zorg dat de titels en teksten telkens dezelfde grootte hebben. Dit creëert rust.
Het opvallende lettertype ligt meestal tussen de 72-96. Afhankelijk van het soort lettertype. Het onderschrift zo rond de 20-30. Het schrijflettertype, bijvoorbeeld Tahoma is het beste tussen 10 en 12. Afwijken mag soms, maar alleen als het de pagina echt ten goede komt. Zo blijft je fotoboek professioneel en aantrekkelijk.
Let op met handgeschreven lettertypes: Omdat je vaak met een kleine laptopscherm werkt lijkt het nauwelijks leesbaar. Mijn tip. vergroot je pagina's van je fotoboek dusdanig dat je het op ware grootte ziet.
Samenvattend:
Door bewust te kiezen voor opschriften en de juiste lettertypes, geef je jouw fotoboek niet alleen een professionele uitstraling, maar maak je het ook makkelijker voor de lezer om door de inhoud te navigeren. Zo wordt je fotoboek een plezier om door te bladeren!
Leuke bonus:
Zo kan jouw fotoboek met gemak op visite bij de meest kritische kijker of degene die nogal snel z'n aandacht verliest. Want een gevarieerd fotoboek vertelt gemakkelijk. Kan jij zo heerlijk je vakantieverhalen kwijt.
Van Gewoon naar Geweldig:
Neem contact met mij op.
Liefs KYMA❤️
Reactie plaatsen
Reacties